Barion Pixel

Anima Musicæ Kamarazenekar

– the Soul of Music . . .

+36 70 774 2412

 

Grandioso 1/4 - David Grimal & Anima Musicae

2025. 10. 07. 19:30
Zeneakadémia Nagyterem

 

Műismertető

Stravinsky: Concerto in D ( „Bázeli concerto”)

A 20. század egyik legnagyobb zsenije, Igor Stravinsky 1946-ban írta Paul Sacher felkérésére a Concerto in D vonószenekari művét. A komponista neoklasszikus stíluskorszakának záródarabja ez a kivételesen elegáns alkotás, amely finom játéka a dúr-moll tonalitás variálásának - azaz az egymáshoz tartozó, mégis ellenkező entitások találkozásának.


J. S. Bach: d-moll hegedűverseny, BWV 1052R

Bach az adaptáció és az újrafelhasználás mestere volt: korábban más hangszerekre írt saját versenyművekből készített csembalóversenyeket, de ugyanígy alkalmazott egyes részleteket kantátáiban is. Így van ez a BWV 1052 d-moll csembalóverseny esetében is, amelyről feltételezhető, hogy egy rég elveszettnek hitt Bach hegedűverseny átirata. Ebben a formájában igen ritkán hallható a koncerttermekben.


Ravel: Tzigane

Arányi Jelly a 20. századi magyar hegedűművész-iskola egyik legismertebb képviselője volt. 1922-ben Bartók Béla partnereként Londonban játszott, s a hangversenyen jelen volt Maurice Ravel is, aki a koncert után arra kérte a hegedűművésznőt, játsszon neki virtuóz cigány dallamokat. Az élmény hatására komponálta Ravel 1924-ben a Tzigane című koncertrapszódiát, amely formájában Liszt magyar rapszódiáira emlékeztet. A művet Ravel eredetileg hegedűre és egy luthéalnevű hangszerre komponálta, amely a zongorához hasonló, de jóval zengőbb, ezáltal a cimbalom hangjára emlékeztető belga hangszerkísérlet volt. Az Anima Musicae előadásában a szóló hegedűt a cigánybandára leginkább emlékeztető vonósés cimbalomkíséret egészíti ki, Lisztes Jenő közreműködésével.


Stravinsky: Apollon Musagète

Apollo születése | Apollo variációja | Pas d'action | Calliope variációja | Polyhymnia variációja | Terpsichore variációja | Apollo második variációja | Pas de deux | Coda | Apotheosis

Az eredetileg balettzenének szánt művéről így írt a szerző Életem című könyvében:

„megvalósíthattam egy tervet, mely régóta foglalkoztatott: balettet komponálhattam a görög mitológiából vett néhány epizódra úgy, hogy a mitológia plaszticitását a klasszikusnak nevezett balett mintegy áttételes formában mutassa meg. Apollont választottam témául, vagyis a múzsák vezérét és művészetük ihletőjét.”


David Grimal

David Grimal francia hegedűművész kiemelkedő és egészen egyéni alakja a nemzetközi koncertéletnek. Nemcsak hegedűművészént, zenészként, de emberileg is példaképként szolgál művészi tevékenysége: azzal, hogy Európában elsőként karmester nélküli szimfonikus zenekart hozott létre (Les Dissonances), a közösség erejét hangsúlyozza; az általa életre keltett, hajléktalanoknak szóló sorozat ("L'Autre Saison"), az elesettek felkarolását segíti, Lumieres d‘Europe programjával pedig a fiatal művészek pályáját építi. Magyarországon legfontosabb partnere az Anima Musicae Kamarazenekar, amelynek visszatérő vendégeként mindig zajos sikert arat a közönség körében.


Anima Musicae Kamarazenekar

Az Anima Musicae Kamarazenekar a Zeneakadémia fiatal muzsikusaiból alakult 2010-ben, nevét a „zene lelkéről” kapta. Azóta olyan nívós koncerttermekben léptek fel, mint a Zeneakadémia, a MüPa, a bécsi Musikverein, a Berlin Philharmonie, a lipcsei Gewandhaus és a pécsi Kodály Központ, és olyan muzsikusokkal dolgoztak együtt, mint Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás, Rados Ferenc, Rolla János, Shlomo Mintz, Kirill Troussov, Várjon Dénes vagy éppen David Grimal. Visszatérő vendégei a legnagyobb hazai fesztiváloknak, és Európa-szerte koncerteznek. Munkájukat Junior Prima díjjal és Artisjus-díjjal tüntették ki.

Art Guide

Stravinsky: Concerto in D ( „Basel Concerto”)

One of the greatest geniuses of the 20th century, Igor Stravinsky, wrote his Concerto in D for string orchestra in 1946 at the request of Paul Sacher. The closing piece of the composer's neoclassical style period, this exceptionally elegant work is a delicate play on the variation of major-minor tonality - that is, the encounter of entities that belong to each other, yet are opposite.


J. S. Bach: Violin Concerto in D minor, BWV 1052R

Bach was a master of adaptation and reuse: he created harpsichord concertos from his own concertos written for other instruments, but he also used certain parts in his cantatas. This is also the case with the harpsichord concerto in D minor, BWV 1052, which is presumed to be a transcription of a Bach violin concerto long thought to be lost. It is rarely heard in this form in concert halls.


Ravel: Tzigane

Arányi Jelly was one of the best-known representatives of the 20th-century Hungarian violinist school. In 1922, she played in London as a partner of Béla Bartók, and Maurice Ravel was also present at the concert, who after the concert asked the violinist to play virtuoso gypsy melodies for him. The experience inspired Ravel to compose the Tzigane in 1924, which is reminiscent of Liszt's Hungarian rhapsodies in its form. Ravel originally composed the work for violin and a luthéal, a Belgian instrument similar to the piano but much more resonant, thus reminiscent of the sound of the cimbalom. In the performance of Anima Musicae, the solo violin is complemented by a string and cimbalom accompaniment most reminiscent of a gypsy band, with the participation of Jenő Lisztes.


Stravinsky: Apollon Musagète

Apollo's Birth | Apollo Variations | Pas d'action | Calliope Variation | Polyhymnia Variation | Terpsichore Variation | Apollo's Second Variation | Pas de deux | Coda | Apotheosis

The author wrote about his work, which was originally intended as ballet music, in his book:

"I was able to realize a plan that had been occupying me for a long time: I could compose a ballet based on a few episodes from Greek mythology in such a way that the plasticity of mythology would be shown in a form that is called classical ballet, as it were, in a metaphorical form. I chose Apollo as my theme, that is, the leader of the muses and the inspirer of their art."


David Grimal

French violinist David Grimal is an outstanding and very individual figure in international concert life. His artistic activity serves as a role model not only as a violinist and musician, but also as a human being: by creating the first symphony orchestra in Europe without a conductor (Les Dissonances), he emphasizes the power of community; the series for the homeless ("L'Autre Saison") he created helps to embrace the fallen, and with the Lumieres d'Europe program he builds the careers of young artists. His most important partner in Hungary is the Anima Musicae Chamber Orchestra, whose recurring guest he always enjoys a resounding success with the audience.


Anima Musicae Chamber Orchestra

The Anima Musicae Chamber Orchestra was formed in 2010 from young musicians of the Liszt Academy, and its name is from the "soul of music." Since then, they have performed in such prestigious concert halls as the Liszt Academy, the MüPa, the Musikverein Vienna, the Berlin Philharmonie, the Leipzig Gewandhaus and the Kodály Center in Pécs, and have worked with musicians such as Kristóf Baráti, Barnabás Kelemen, Ferenc Rados, János Rolla, Shlomo Mintz, Kirill Troussov, Dénes Várjon and David Grimal. They are regular guests at the largest Hungarian festivals and perform throughout Europe. Their work has been awarded the Junior Prima Award and the Artisjus Award.


Műismertető letöltése - pdf